مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22083 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

كمال آدمي چيست و چگونه مي توان به آن رسيد؟
سؤال شما، پرسشي است بسيار عميق و اساسي؛ چرا كه پاسخ اين پرسش همانند قطب نمايي است كه جهت حركت وجود آدمي را تعيين مي كند و نقش بسيار اساسي در زندگي او دارد. به راستي (از ديدگاه اسلام) كمال چيست و چگونه مي توان به آن رسيد؟ در اين جا يك اصل مورد وفاق است و آن «حركت به سوي كمال» است. گويي اين حقيقت در فطرت همه آدميان نهاده شده و همگان براي نيل به اين كمال در حركتند؛ گرچه در انتخاب هدف و مسير دچار خطا و لغزش هاي فراواني مي گردند. اما كمال آدمي چيست؟ كمال انسان گسترش وجودي او در دو عرصه معرفت و عمل است. هر مقدار در اين دو عرصه كوشاتر باشد، به كمال نزديك تر شده است. در بينش اسلام، برترين حقيقت براي شناختن وجود حق است؛ چرا كه او مبدأ و منتهاي هستي است و گويا همه اجزاي هستي پيكان هايي هستند كه به طرف معرفت خداوند جهت گرفته اند، تا او به وحدانيت و احديت شناخته شود و رتبه او در هستي معلوم گردد. روشن است كه اين معرفت، اقتضائاتي را در عمل ايجاب مي كند. خداوندي كه به حكمت و علم شناخته شد، روشن است كه بندگان خود را بدون هدايت نيافريده است؛ بلكه همه اسباب را براي راه يابي او فراهم ساخته و آنچه كه بايسته است، از زبان پيامبران الهي و به واسطه وحي بيان كرده است. پس راه كمال «علم و عمل» است؛ شناخت آنچه كه بايد عمل كرد و عمل به آنچه كه شناخته مي شود: {A{/Bوَ اَلْعَصْرِ إِنَّ اَلْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ إِلاَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصَّالِحاتِ {w1-12w}{I103:3-1I}/}...A}. خلاصه آن كه دستورهاي قرآن و پيامبر، روشن ترين راه براي كمال آدمي است؛ حركت در بستر عبوديت خداوند و تلاش براي كسب فضايل اخلاقي و پرهيز از رذايل و آنچه كه موجب آلودگي جسم و روح انسان مي شود و... چرا كه: {A{/Bإِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلتَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ اَلْمُتَطَهِّرِينَ {w24-30w}{I2:222I}/}A}{M؛ خداوند بازگشت كنندگان به سوي او و پاكان را دوست داردM}. {V(بقره/222) V} در فراسوي اين راه، اوج كمال انسان قرار دارد كه همان «لقاءاللَّه» و برخورداري از سعه وجودي و نعمت هاي بي پايان الهي است: {A{/Bفَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ {w1-9w}{I32:17I}/}...A}{M؛ هيچ كس نمي داند كه پاداش نيكوكاري اش چه نعمت و لذت هاي بي نهايت است كه موجب روشني دل و ديده مي گرددM}، {V(سجده، آيه 17)V}. بنابراين بايستي از وسايط گذشت و به غايات رسيد. تمام عوامل مادي زندگي، وسيله اي است تا ما را به آن مقصد برساند. زنهار كه در واسطه ها بمانيم و آنها را ارزش بدانيم! اگر كسي تمام خانه اش طلا باشد و همه انسان ها نيز خدمتگذار او باشند؛ ولي از ايمان و عمل خالي باشد، هيچ ارزش واقعي در او وجود ندارد؛ بلكه سرگرم اعتبارات و فرو رفته در منجلاب ماديات است. پس ارزش واقعي به آن چيزي است كه در درون آدمي شكل گرفته و ملكه او شده است. زندگي پيامبران و اولياي الهي، الگويي روشن براي اين گفته ها است. اميد آن كه ما و شما در مسأله توفيقات الهي، موفق به پيمودن راه كمال شويم. در آغاز بهترين روش براي خودسازي، استفاده از برنامه مراقبه مي باشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.